lauantai 31. lokakuuta 2015

  Kuta pienempi on itse, 
sitä isompi joulu tulee.
- Tove Jansson

Milloinkaan ei ole niin rauhallista kuin heti joulun mentyä, silloin on saanut kaiken anteeksi ja voi taas muuttua tavalliseksi.
- Tove Jansson 

Näillä kahdella aforismilla voisi kitetyttää Joulun sanoman. Olen aikaisemmin kertonut hirveästä hammaslääkäripelosta mutta pelkäsin minä pienenä muutakin! Kuten Joulupukkia, ihan hirveästi. Tosin vanhemmiten olen reipastunut kuten viereisestä kuvasta näkyy.

Kun olin pieni lettipää, me vietimme kaikki joulut Suolahdessa mummolassa. Siellä pienessä mökissä oli oikea Joulu. Ja mikä ihaninta, kun annan muistojen tulla voin yhä tuntea pienen palasen sitä tunnetta mikä valtasi pienen tytön! Se lämpö ja kodikkuus... Tuli oikea Joulupukki. Myöhemmin olen saanut tietää, että se oli kyllä naapurin Erkki- setä. Pöydät oli herkkuja täynnä; mummo oli Hotelli Keiteleessä keittäjänä joten voitte arvata että hyvää oli! Ulkosauna lämmitettiin ja oli myös ulkovessa. Se ei haitannut silloin koska meillä oli ulkovessa myös Pukkimäellä jossa silloin asuttiin. Muistan, että saimme aina aika paljon lahjoja. Taisin uskoa joulupukkiin vielä kun aloitin koulun mutta kyllä se usko siinä sitten karisi...







 Minä uskon ihmeisiin,
satujen voimaan ja keijuihin.
pieniin metsän eläimiin,
myös menninkäisiin.
Kaikki ei tapahdu ymmärryksen tällä puolen;
jotain suloista jää yli käsityksen.
Revontulen aikaan voi saada
ihania lapsia
ehkä myös muulloinkin.
Sydän kestää paremmin
kun sinne mahtuu
myös satumieltä.

- Sirius -
Tänään on haudat kierretty, kynttilät sytytetty ja kaipaavia ajatuksia lähetetty sinne jonnekin...paljon oli kynttilöitä. Valtava kaipauksen ja ikävän kynttilämeri...

Olen joskus  miettinyt mitä sanoisin isälleni jos vielä voisin? Kiittäisinkö elämästä. yhteisestä taipaleesta...olisinko vihainen kun hän niin yllättäen jätti meidät? Kyllä olen varma, että se rakkaus on se sana mikä sieltä nousee ylitse muiden...ja se kestää!

Nyt vain näihin kuviin ja tunnelmiin.  - Leena -


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti